Flugzeuge für den MSFS

    • Offizieller Beitrag

    Hallo Experten,

    ich habe eine Frage zu den Flugzeugen im MSFS: Weiß jemand, wie ein Flugzeug für die Nutzung beim Online-Fliegen (Multiplayer) gemacht werden muss? Ich habe mir die Pi-149 D von AT Simulations gekauft, sehr schöner Flieger. Aber er ist im Bereich Multiplayer nicht nutzbar, da das Flugzeug unsichtbar ist. Wenn ich mir den Port-Over der OZx Goose ansehe, dann ist das Flugzeug auch im Multiplayer sichtbar. Das wundert mich und ich frage mich daher, ob es einen Eintrag in den Flugzeug-Daten irgendwo gibt, der ein Flugzeug im Multiplayer sichtbar macht.

    :help:

    Viele Grüße

    Gunter


    3.0viking01.gif


    ASUS ROG Strix B550, 32 GB DDR4-3000 Corsair Vengeance, AMD Ryzen 9 5900x, RTX 3080, 10 GB, Thrustmaster Hotas Warthog Stick, Honecomb Bravo, Crosswind Rudder Pedals

    Es gib Menschen, die sich immer angegriffen wähnen, wenn jemand eine Meinung ausspricht.

    (Christian Morgenstern)

  • Du hast sicherlich schon im Netz gesucht...hab ich auch incl. Facebook bei AT Simulations. Aber von diesem Problem ist nix zu entdecken ( fliegt die keiner online? Unwahrscheinlich...)

    Wie lautet denn deine Einstellung im Menü bei Traffic?


    2021-01-03 11_31_22-Greenshot.jpg


    Hast du die Multiplayermodelle auf generic? Da werden statt des Originaltyps Standardflugzeuge eingeblendet. Meine unbelegte Theorie mit der Glaskugel: für die 149 gibts es kein default Modell, die Goose meine ich aber schon als AI-Modell gesehen zu haben, d.h. ein Spieler mit diesem Flieger taucht auch online auf.


    Ist noch nicht einmal dein purer Onlinename zu sehen im Multiplayer?

    You can go anywhere in the world!

    Dieter ( Lem)

  • Im SDK gibt es etwas zum Thema Aircraft & Multiplayer. Da geht es um Einträge in der aircraft.cfg im Abschnitt [General]:

    [GENERAL]
    Configuring an aircraft for air traffic and multiplayer

    "In the general section of the Aircraft Configuration File there are multiple entries that relate to properly configuring a plane to be integrated in multiplayer, or as a grounded/parked plane, or part of the air traffic. They are mostly related to how the plane is identified by the database of the International Civil Aviation Organization, or ICAO for short, and they all must be non-localised."

    Lieben Gruß

    Christian


    Flugsimulator: MSFS Motherboard: ASRock B560 CPU: i7-11700K GPU: Asus RTX 4080 TUF RAM: 64 GB Kingston Fury DDR4 @3200Mhz SSD: Samsung 980 1TB & Samsung 980 Pro 1TB
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  • sehr schön, Christian, aber welche sind das? 100%ig lässt sich das durch die Parameterbezeichnung nicht alles identifizieren.


    [GENERAL]

    atc_type ="Grumman"

    atc_model ="G21"

    editable = 0 ;

    performance ="Cruise Speed\n191 mph\t\t165 kts\t308 km\/h\n\nEngines\nPratt & Whitney R-985-AN-1 radials, 450 hp each\n\nPropeller\nHartzell 3-blade constant speed\n\nMaximum Range\n556 nm\t\t1,030 km\n\nService Ceiling\n21,300 ft\t\t6,492 m\n\nFuel Capacity\n95 gal\t\t360 L\n\nEmpty Weight\n2,850 lb\t\t1,295 kg\n\nMaximum Gross Weight\n5,425 lb\t\t2,466 kg\n\nLength\n38 ft, 6 in\t\t11.7 m\n\nWingspan\n49 ft\t\t14.9 m\n\nHeight\n16 ft, 2 in\t\t4.9 m\n\nSeating\n7\n\nUseful Load\n1,595 lb\t\t725 kg"

    category = airplane ;

    icao_type_designator="G21"

    icao_manufacturer="GRUMMAN"

    icao_model="G21A Goose"

    icao_engine_type="Piston"

    icao_WTC="L"

    icao_engine_count = 2 ;

    icao_generic=0


    Was macht es aus, ob der auftaucht oder nicht? :)

    Die Goose hier sollt ja erscheinen lt. Gunter.

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    Dieter ( Lem)

  • Der gesamte Abschnitt im SDK sieht so aus:

    [GENERAL]
    Configuring an aircraft for air traffic and multiplayer

    "In the general section of the Aircraft Configuration File there are multiple entries that relate to properly configuring a plane to be integrated in multiplayer, or as a grounded/parked plane, or part of the air traffic. They are mostly related to how the plane is identified by the database of the International Civil Aviation Organization, or ICAO for short, and they all must be non-localised."


    msfs_sdk_ai_traffic_multiplayer.jpg


    "For multiplayer, the user might be choosing to use optimized and generic planes to represent other players’ planes, or they might not possess the correct plane model. In those cases, if the icao_type_designator matches an entry in the ICAO database, the model will be swapped with a generic plane that is as close as possible to that plane, in terms of WTC, engine count and engine type."


    "For air traffic, if the icao_type_designator matches an existing entry in the ICAO database, it might be used to represent a plane from the Real Online traffic. Please check the FLTSIM section and the AI configuration file documentation for further information on correctly integrating the plane in the grounded/parked planes and in air traffic."

    Lieben Gruß

    Christian


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    • Offizieller Beitrag

    Danke, das habe ich verstanden. Dann scheint es so zu sein, dass es keinen oder einen falschen ICAO Eintrag gibt. Das werde ich mal erforschen. Die anderen Einstellungen sind alle richtig gewählt. Wir sind 6 Personen in unserer Online-Gruppe, die die Pi-149 gekauft haben, und keiner ist sichtbar. Ich werde berichten...

    Viele Grüße

    Gunter


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    (Christian Morgenstern)

  • Es gibt einen weiteren Abschnitt im SDK, unter dem das Thema "Configuring a specific variation for parked planes, air traffic and Multiplayer" behandelt wird:


    [FLTSIM]
    Configuring a specific variation for parked planes, air traffic and multiplayer

    In the FLTSIM section each variation of a plane can specify its intended uses.


    “Airbus A320 Neo Asobo AirTraffic 00” variation (“isAirTraffic = 1”)
    “Airbus A320 Neo Asobo AirTraffic 00” (“isUserSelectable = 0”)
    Generic Airliner Twin Engines (icao_airline = “UAL”)


    msfs_sdk_ai_traffic_multiplayer_flightsim.jpg


    Setting the “isAirTraffic” flag to true (1) allows the game to use that variation as a parked (grounded) passive aircraft, and potentially as a part of the “Real Online” air traffic. If a plane variation is marked as isAirTraffic, it should be an optimized variation, with a lower level of detail, and therefore it should also be marked as “isUserSelectable=0”. Aircrafts that have the icao_generic flag set to True (1) should have all variations flagged as not selectable by the user (“isUserSelectable=0”) and part of the air traffic (“isAirTraffic=1”).


    Variations marked with the “isAirTraffic” flag will appear in the game as parked aircrafts (depending on parking spot compatibilities) if the user sets the traffic type to “Real Online” and/or they turn the “Use Only Generic/Optimized Plane Models for Traffic” option ON in the graphic settings.

    Variations with a non-empty “icao_airline” field are considered real airline liveries. They will be used for parked planes, but for Real Online planes they will only match with flight identifications that carry the airline ICAO code of that variation. For example, if a flight has identification “UAL1337” the system will first look for variations of the matching plane that have icao_airline = “UAL”, and if none are found, it will use any variation with an empty icao_airline.


    If the GENERAL section of the Aircraft Configuration File contains contains correct ICAO information, it will be usable as part of the live air traffic, to represent Real Online planes that match their Aircraft Type Designator. Even if a plane does not have any air traffic (“isAirTraffic=1”) variations, there is still a chance it might be used to represent a Real Online plane if the user set the “Use Only Generic/Optimized Plane Models for Traffic” option to OFF in the graphic settings. The variations of an aircraft that are marked with the isAirTraffic flag will always be prioritized over the other variations (even airline liveries) both to use as parked planes and to swap Real Online planes.


    Please check the AI configuration file documentation for additional informations on setting up a passive aircraft. In addition to that, even aircrafts flagged as “generic” or with only air traffic variations need correct values for most of the fields in the Flight Model configuration file. Please verify, among others, information on contact points, static center of gravity height, static pitch, reference speeds.

    Lieben Gruß

    Christian


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    • Offizieller Beitrag

    Danke, das hatte ich schon probiert, das hilft leider nicht, es muss noch etwas anderes geben.

    Viele Grüße

    Gunter


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    (Christian Morgenstern)

    • Offizieller Beitrag

    Ich hatte übrigens - wie viele andere User auch - Andrey angeschrieben, er hat geantwortet, das die Multiplayer-Fähigkeit später käme. Aber ich konnte mir nicht vorstellen, dass das ein größeres Problem ist.

    Jedenfalls hat er in der aircraft.cfg einen falschen Type designator verwendet. Wir testen das mal heute Abend. Ich bin gespannt...

    Viele Grüße

    Gunter


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    (Christian Morgenstern)

  • Vermutlich dann ein falscher Eintrag die Datenbank entsprechend:


    SDK: "They are mostly related to how the plane is identified by the database of the International Civil Aviation Organization, or ICAO for short, and they all must be non-localised."


    Klickt man im SDK Dokument auf den Link "database", dann wird man auf diese Seite weitergeleitet: DOC 8643 - Aircraft Type Designators


    Vielleicht hilft's, viel Erfolg!






    Lieben Gruß

    Christian


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    • Offizieller Beitrag

    Ja, diese Datenbank kenne ich. Es waren 2 falsche Einträge in der aircraft.cg...

    Viele Grüße

    Gunter


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    (Christian Morgenstern)